Dick Poons

• gewaardeerd door 0 gebruikers
  • Dit bericht heeft 12 Reacties |
  • 5 Volgers
Pagina 1 van 1 (13 items)
  • Vreemd dat het nieuws niet eerder bekend werd. Maar ja, als bron dient de Sandwich.

Dick Poons is niet meer. Een van die mensen die de AVRO smoel gaf op radio en tv. De bedenker van de AVRO nachtdienst,en op tv werd het o.a AVRO service station, een van die eerste middagprogramma waarin tips, amusement en andere zaken werd gecombineerd, een vroege 5-uur show dus. Dick Poons leende zijn stem aan vele tekenfilms, waaronder die van David de Kabouter.door bezoeker geplaatste afbeeldinghij was ook actief bij Sesamstraat en andere jeugdseries. In zijn vroege jaren was het een rasechte troubadour. Hij heeft enkele lp's uitgebracht, en hoe wrang. de lp die ik laatst vond heet- Een stoel in de hemel-, Dick Poons heeft er nu plek genomen. Qua bronnen wordt geschat dat Dick Poons 68- 69 jaar oud geworden zou moeten kunnen zijn...

Het leven is net als een plas. Je moet er achter staan en het in de hand houden. albertbiezenbos@gmail.com
  • Hij heeft ook nog in Dordt gewoond, schreef hij me eens. Ik heb een aantal keer aan radiospelletjes van hem meegedaan of daarop gereageerd. Zou het zijn gewicht geweest zijn? In elk geval zag hij er later heel anders uit dan op deze foto uit 1963.

Hij zou één single hebben uitgebracht: 

"Geboren voor Vietnam"
    Geboren in een wereldoorlog, geur van bloed en zweet
    Kraken, scherven, braken, sterven, lijken bij de vleet
    Geen mens die 'm hoorde, de wereld stierf zo hard
    Een oorlog stopt niet als een babyleven start

refr.

Hij kwam, zag en werd niet gezien
    Waarheen hij ook liep
    Hoe hard hij ook riep
    Hij is 'r nooit echt geweest, misschien

Hij leefde in een koude oorlog, rook nog bloed en zweet
    Hoorde 't kraken, zag nog steeds die lijken bij de vleet
    Z'n vredesbede werd door geen mens verstaan
    Zo'n jonkie weet niet wat hij zegt, och laat toch gaan

refr.

Gesneuveld in een vredesoorlog zoals 't in Vietnam heet
    Hij schreeuwde niet, hij stierf slechts zonder dat 't hem iets deed
    Een lange oorlog bracht hem van wieg tot graf
    Hij stierf zo vaak dat deze laatste keer niet gaf

Een AVRO-icoon is heen gegaan, hij verdient een goede herdenking.

Groet Machteld

Alleen grote bestanden naar het gmailadres in mijn profiel, kleinere bestanden naar het andere mailadres aub.

• In de jaren zeventig en tachtig luisterde ik altijd naar het radioprogramma Vanavond Laat Sport, heel leuk gepresenteerd door Dick Poons en Jan Moraal.

Groetjes Rien hvanesdonk@home.nl r.vanesdonk@heerbeeck.nl rvanesdonk@hotmail.com rvanesdonk504@gmail.com

•  

Het overlijden van Dick Poons werd vrijdagochtend bekend. In de tijd van weekendcafé en de begintijd van Antenne 2 was Dick er altijd op zondagmiddag op de redactie. We spraken elkaar dan altijd even kort voor de uitzending van het Steenen Tijdperk.

Jac van IJll

Op AVRO Radio wordt/werd Dick dit weekend uitgebreid herdacht:
    • Schiffers.fm op vrijdag 23 januari
    • De Nachtdienst in de nacht van zaterdag 23 op zondag 24 januari
    • De Sandwich op zondag 24 januari
    • Andermans Veren op zondag 24 januari
    • Toppers van Toen op maandag 25 januari

Dick Poons
    (1940–2009)

Maurits Dirk Poons werd op 16 november 1940 in Den Haag geboren. Al vroeg bleek hij over een groot artistiek talent te beschikken. Op veertienjarige leeftijd maakte hij zijn debuut in het gezelschap van Jacques van Bijlevelt en Lou Geels in Pukkel & Pukkel (een tournee voor militairen). Totdat hij zelf in dienst moest, musiceerde hij (op gitaar) in orkesten en ensembles, voornamelijk in Duitsland en deed hij aan amateur-cabaret. Daarna studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgens aan de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam.

Dicks loopbaan is met recht afwisselend te noemen.
    Hij was balletdanser, gitarist, cabaretier, schreef, componeerde en zong protest- en luisterliedjes, produceerde grammofoonplaten, was actief in PR en voorlichting, trad op in theaterprogramma's van o.a. Coby Schreyer, Jaap van de Merwe en Nico en Janine Knapper en werkte vanaf 1965 voor radio en televisie als redacteur, vertaler, componist, tekstschrijver, samensteller, producer, regisseur, eindredacteur en presentator.
    Eerst maakte hij voor de BRT spraakmakende programma's zoals Ook Dat Nog, dat zowel in de prijzen viel als regelmatig werd gecensureerd en zelfs verboden. Vanaf 1965 werkte hij in Nederland, voor de VARA en vervolgens meer en meer (met af en toe een onderbreking) voor de AVRO.

Enkele programmatitels (zonder volledig te kunnen of willen zijn):

Radio
    Gonk
    Radar
    Dag Met Een Gaatje
    Vanavond Laat
    Delta
    Zes Hoog Houdt De Lift Weer Tegen
    Het Middagje AVRO
    Maanvos
    Opium Radio
    AVRO Weekendcafé
    De Tijd Van Je Leven
    Debat op 5
    Antenne2

Hij bedacht AVRO Service Station (de voorloper van wat nu de AVRO Nachtdienst is) voor Karel van de Graaf, die volgens eigen zeggen alle prijzen die hij heeft gewonnen, daaraan te danken heeft: "Ik ben aan Dick Poons zeer schatplichtig."

TV
    Van De Rug Af Gezien
    De Taalmeesters
    Hij was ook de stem van David de Kabouter en deed de voice-over in De Droomshow.

Algemeen
    Dick was een tijd lang hoofd van de afdeling Cultuur en lid en vice-voorzitter van de ondernemingsraad van de AVRO.

Dick was een zéér creatieve man, eigenzinnig en wars van autoriteit, met een bijtende humor en een scherpe pen, die echter ook prachtige, poëtische teksten kon schrijven.
    Een leuke cynicus, ook naar zichzelf toe. Zo stopte hij met optreden als zanger, toen hij ontdekte dat zijn publiek zijn teksten beter kon onthouden dan hij zelf. (Uit zijn eigen mond opgetekend.)

• Ik herinner me uit de zestiger jaren radio-uitzendingen "Wie Waagt die zingt" waarin Cobi Schreyer allerlei "folk"-artiesten liet optreden (waaronder zelfs Paul Simon toen hij nog net niet bekend was - maar dit terzijde). In dit programma kwam Dick Poons ook regelmatig voor het voetlicht. Nooit geweten dat de man zo veelzijdig was.

• Eerder deze maand heb ik een single gekocht van Dick Poons.
    Hij heeft dus meer dan één single gemaakt Machteld!

door bezoeker geplaatste afbeelding

http://favorietenexpres.multiply.com/

• Deze twee titels staan ook op de lp die ik van Dick Poons heb gevonden.

Indien er interesse mocht bestaan voor het repertoire van deze plaat, zie onderstaand mailadres...

Het leven is net als een plas. Je moet er achter staan en het in de hand houden. albertbiezenbos@gmail.com
  • Jaren geleden luisterde ik ook vaak naar "Avro's nachtdienst", waarbij je ook meteen "op de chat" mee kon doen. Ze hadden toe ook altijd een spelletje waarbij je voor een bepaald woord een alternatief woord moest zoeken dat niet in het woordenboek voor mocht komen. Je kon dan gratis bellen of je antwoord in de chat zetten. Dat laatste deed ik. Het woord waar je een ander woord voor moest zoeken en dat vergeet ik nooit meer, was Hooligan. Ik bedacht toen de naam Ballast (bal-last) en ja hoor, tegen het eind van het programma, na 100den andere antwoorden van andere luisteraars, kreeg ik Dick Poons in de chat dat ik gewonnen had, mijn woord was het beste vonden ze die nacht. Ik was de winnaar geworden van "2 prachtige, zeer zeldzame, zwaar verzilverde THEELEPELTJES", die ik nu nog steeds in de kast heb liggen. Big Smile

Ik heb ook nog een opname/mp3 van hem, Wie houdt van oorlog?

Groeten Cris  

tukker1(at)gmail.com

www.twentsetaalbank.nl 

• Bij fonos.nl is het mogelijk om (dit soort) oude werk te vinden en te bestellen op CD. Toevallig heb ik onlangs het Vanavond Laat Songbook besteld.

http://www.fonos.nl/

Dick Poons
    Een clown genaamd Maupie

Dick Poons
    Een stoel in de hemel

Lubbert-Poons
    Vanavond laat-Songbook

• Een van de onderbrekingen was PR-mens bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen (KNVTO), ergens in de jaren tachtig.

•  Morgen is zijn crematie in Blithoven.

Erg sneu hoe het allemaal gegaan is.

Groet, Jana van Os
  •  Die single heb ik, en nog wel met een woordje van Dick zelve

De b kant heet "zo is't goed" (Don't think twice it's all right van Dylan)

• Nu dit weer naar boven is gehaald weer even geluisterd naar  " mijn laatste liedje"  ...is hier beschikbaar voor liefhebbers die me mailen

carel

Rozendaalc@gmail.com

goudvanoudvanoveral.clubs.nl

Pagina 1 van 1 (13 items)